UZLAH: MENGASINGKAN DIRI, SUCIKAN HATI
OLEH: NURUL ‘AQIDAH BINTI
MOKLIS
P-SM0038/13
Secara umumnya,
artikel ini membincangkan tentang uzlah atau mengasingkan diri. Manakala perbincangan
khusus artikel ini bertujuan untuk mengupas isu uzlah dari perspektif epistemologi
dan tasawur Islam. Artikel ini merangkumi beberapa bahagian iaitu bahagian
pengenalan, perbincangan dan rumusan. Bahagian pengenalan artikel ini
mendedahkan tentang isu semasa yang berlaku dan punca utama permasalahan
tersebut. Bahagian perbincangan meliputi beberapa sub tema seperti definisi
uzlah, perbincangan tentang uzlah dari segi epistemologi Islam, jenis-jenis
atau pola uzlah serta perbincangan tentang uzlah dari tasawwur Islam yang
merangkumi tasawur dari tokoh-tokoh tertentu, manfaat dan juga kesan buruk
beruzlah. Kemudian bahagian terakhir artikel ini adalah bahagian rumusan iaitu
merumuskan sama ada uzlah dituntut atau ditegah. Hal ini kerana terdapat
kritikan daripada beberapa pihak tentang kesan uzlah dalam kehidupan
bermasyarakat.
PENGENALAN
Sejak beberapa
tahun kebelakangan ini, Malaysia sentiasa digemparkan dengan berita-berita
tentang keruntuhan akhlak dan moral dalam kalangan masyarakat masa kini
termasuklah remaja dan keluarga. Antara isu-isu yang kronik seperti isu
kehamilan luar nikah yang membawa kepada pembuangan bayi, isu penderaan,
gengsterisme dan vandalisme, kes rogol dan sumbang mahram, ketagihan dadah
serta jenayah-jenayah lain telah menular dalam kalangan masyarakat masa kini.
Apakah puncanya masyarakat masa kini semakin bermasalah? Adakah masyarakat masa
kini mudah terpengaruh dengan perkara-perkara kemungkaran? Sehingga perkara ini
menyebabkan berlakunya peningkatan dalam isu gengsterisme, vandalism dan
ketagihan dadah dalam kalangan remaja. Adakah keluarga dan remaja itu sendiri
tidak membatasi diri mereka dalam pergaulan sesama mereka? Jika perkara-perkara
ini tidak dijaga dan dibatasi, ia akan cenderung kepada perkara-perkara kemaksiatan
seperti kes rogol, sumbang mahram dan membawa kepada kes pembuangan bayi. Walaubagaimanapun,
saling menuding jari menyalahkan pihak lain tidak akan menyelesaikan masalah. Penyumbang
utama kepada berlakunya masalah ini adalah berpunca daripada diri sendiri sama
ada diri sendiri yang menghampiri kepada perkara-perkara kemungkaran atau
kerana terpengaruh dengan kawan sebaya yang membawa kepada keburukan. Maka,
salah satu cara untuk mengatasinya adalah dengan beruzlah atau mengasingkan
diri daripada perkara-perkara tersebut. Menurut artikel Nyepi dan Uzlah oleh
Hariyono Hr (2013) telah mengemukakan satu perbualan antara Abdullah bin Amr
Al-Junhani dengan nabi Muhammad S.A.W iaitu Abdullah bin Amr Al-Junhani
bertanya,”Ya Rasulullah, bagaimana cara keselamatan itu?”. Baginda
menjawab,”Cukuplah engkau tinggal di rumahmu, rawatlah lidahmu (dari perkataan buruk), dan tangisilah dosamu”.
PERBINCANGAN
Definisi Uzlah
Uzlah bermaksud mengasingkan diri untuk
bermunajat kepada Allah S.W.T. Menurut penafsiran Dr.Wahbah Azz-Uhaili dalam
artikel Uzlah Menurut Dr Wahbah Azz-Uhaili, tema uzlah di dalam Al-Quran tidak
didiskripsikan secara terang dan jelas. Penafsiran uzlah ditunjukkan secara
tersirat di dalam beberapa ayat Al-Quran. Sepertimana Allah S.W.T. berfirman
yang menerangkan kisah Ashabul khafi iaitu
kisah beberapa orang pemuda yang tidur di
dalam sebuah gua selama
bertahun-tahun lamanya dan kisah ini diceritakan dalam surah al-khafi ayat 9
hingga 26:
“Dan
apabila kalian meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah
S.W.T., maka carilah tempat berlindung ke dalam gua itu nescaya Tuhan kalian
akan melimpahkan sebagian rahmat-Nya kepada kalian, dan menyediakan sessuatu
yang berguna bagi kalian di dalam urusan kalian.” (al-Khafi,
18:16)
Menurut penulisan artikel ‘Uzlah oleh
Tiusman Nawawy dan Nurfalah (2011), menyatakan maksud uzlah secara etimologinya
bererti ta’azzala ‘an al-syai’ atau
menghindar dari sesuatu. Dalam sumber
yang sama, beberapa pandangan daripada tokoh-tokoh juga diambil seperti Al-Jurjani
(1983) berpandangan bahawa uzlah bermaksud membebaskan diri dari masyarakat
dengan cara menghindarkan diri atau memutuskan hubungan dengan mereka. Manakala menurut Muhammad Abdullah
Darraz (1991) dalam bukunya Dutsur al-Akhlaq fi al-Quran, uzlah merupakan
pengasingan diri yang dilakukan oleh
seseorang ke tempat sunyi, sama
ada di dalam kota atau di luar. Berdasarkan pengertian-pengertian ini dapat
dirumuskan bahawa uzlah adalah mengasingkan diri dari persekitaran luar dan
menyendiri di suatu tempat untuk mendekatkan diri kepada pencipta-Nya.
Lazimnya, uzlah berlaku dalam tempoh tertentu dan bukan bersifat selama-lamanya
iaitu sehingga seseorang itu telah memperoleh apa yang diingini dan merasa
telah mantap jiwanya. Kemudian, dia bersedia untuk kembali berinteraksi dengan
masyarakat sekeliling untuk menjadi seorang insan yang lebih baik dan memberi
kebaikan kepada orang lain.
Menurut artikel Kitab uzlah (Menyendiri)
dan Pergaulan Bahagian Pengenalan (2011), sesetengah para salaf menggalakkan
uzlah kerana apabila beruzlah manusia akan dapat beribadat tanpa gangguan, diri dan hati juga akan merasa
lapang tanpa perlu berfikir tentang
hal-hal lain terutamanya hal-hal keduniaan. Manusia yang beruzlah di jalan
Allah S.W.T. akan bertafakur memikirkan hubungan antara dirinya dengan Allah
S.W.T., menghisab amalan-amalannya dan mencari matlamat hidupnya di dunia.
Secara tidak langsung, para salaf yakin bahawa uzlah dapat menghindar dirinya dari
kesibukan yang bertentangan dengan ajaran
Islam. Maka, uzlah dianggap sebagai perbuatan untuk penyucian diri iaitu
agama dipelihara, menjauhi diri dari kemungkaran, kemaksiatan dan fitnah dunia.
Sejarah
Nabi Muhammad S.A.W Beruzlah Di Gua Hira’
Mengikut sejarah, nabi Muhammad S.A.W
juga melakukan uzlah iaitu beruzlah di Gua Hira’ untuk mencari petunjuk dan hidayah.
Kemudian, baginda menerima wahyu pertama semasa penguzlahan tersebut sebelum diangkat
menjadi rasul. Pada ketika itu, baginda berusia genap 40 tahun dan peristiwa
ini berlaku pada hari isnin bersamaan 17 ramadhan. Menurut Dr. Mustafa
as-Syibaie dalam penulisannya yang bertajuk sirah Nabi Muhammad S.A.W.
Pengajaran dan Pedoman, kisah nabi Muhammad S.A.W beruzlah ini telah
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari tentang cara penurunan wahyu dalam Kitab
Sahihnya dengan sanad yang bersambung kepada Aishah. Menurut Imam al-Bukhari,
nabi Muhammad S.A.W. bermimpi melihat sesuatu seperti cahaya subuh. Atas izin
Allah S.W.T, perkara ini telah menimbulkan keinginan baginda untuk beruzlah
(bersendirian) iaitu beruzlah di Gua Hira’. Semasa beruzlah, baginda beribadat
untuk beberapa malam, kemudian pulang menemui keluarga bagi mengambil bekalan
untuk penguzlahan seterusnya. Demikianlah perkara ini berlaku berulang kali
sehingga turunya wahyu kebenaran kepada baginda semasa beruzlah di Gua Hira’
melalui malaikat Jibril. Nabi Muhammad S.A.W melalui proses penurunan wahyu
apabila disuruh oleh Jibrail supaya membaca apa yang diutuskan olehnya. Namun,
baginda menyatakan bahawa baginda tidak tahu membaca. Kemudian, Jibrail
mendekati dan mendakap baginda sehingga baginda tidak berdaya. Setelah itu,
baginda dilepaskan dan soalan yang sama ditanyakan dan baginda turut memberikan
jawapan yang sama. Maka, peristiwa ini berlaku sebanyak tiga kali dan setelah
baginda dilepaskan dari dakapan Jibrail untuk kali yang ketiga, baginda membaca
utusan tersebut dengan lancar. Perutusan tersebut adalah surah al-Alaq (ayat 1
hingga 5). Manakala dalam riwayat Ibnu Hisyam daripada Ibnu Ishaq iaitu dalam
tulisan Dr. Mustafa as-Syibaie yang sama menyatakan bahawa baginda didatangi
Jibrail ketika sedang tidur di Gua Hira’ dengan membawa sejenis bekas daripada
sutera yang didalamnya adalah sebuah kitab. Pertanyaan dan peristiwa yang sama
telah berlaku sebagaimana dalam riwayat Imam al-Bukhari tentang cara penurunan
wahyu kepada nabi Muhammad S.A.W. Namun begitu, dalam riwayat Ibnu Hisyam ini,
setelah baginda selesai membaca kitab tersebut, baginda terjaga dari tidur dan
seolah-olah telah tertulis di dalam hati baginda untuk keluar daripada gua
tersebut. Setelah berada ditengah-tengah bukit, baginda terdengar satu suara
daripada langit yang menyatakan bahawa nabi Muhammad S.A.W adalah utusan Allah.
Dengan berlakunya peristiwa nabi Muhammad S.A.W beruzlah di Gua Hira’ dan
penurunan wahyu pertama iaitu surah al-Alaq, maka itu adalah bukti nabi
Muhammad diangkat menjadi rasul. Rentetan daripada itu, uzlah telah menjadi
amalan ikutan oleh sesetengah Ulama
untuk mencari ketenangan dan petunjuk.
Uzlah
Berdasarkan Epistemologi Islam
Secara epistemologinya, penguzlahan nabi
Muhammad S.A.W. di Gua Hira’ bermula dengan baginda mendapat mimpi baik semasa
tidur. Mimpi ini merupakan petunjuk daripada Allah S.W.T supaya baginda
melakukan uzlah untuk menenangkan fikiran dan menjauhi kemungkaran. Pada masa
yang sama, masyarakat di kota Mekah pada ketika
itu hidup dalam keadaan jahiliah. Masyarakat jahiliah sering melakukan
perbuatan yang sia-sia seperti suka berfoya-foya, meminum arak dan menyembah
berhala menyebabkan nabi Muhammad S.A.W. mengambil keputusan mengasingkan diri
dari masyarakat sekeliling. Tindakan baginda beruzlah adalah untuk mengelakkan
diri daripada perbuatan jahil masyarakat tersebut. Baginda berfikir tentang
cara kehidupan yang sedang diamalkan oleh masyarakat dan dalam masa yang sama
baginda kebingungan mencari kebenaran
mengenai tuhan pencipta alam. Maka, melalui mimpi baik tersebut baginda mengambil
keputusan untuk beruzlah. Dengan beruzlah baginda merenung, berfikir dan
bertafakur dengan tenang tanpa gangguan selama beberapa malam di Gua Hira
sehinggalah peristiwa penurunan wahyu surah al-Alaq (94:1-5) oleh Allah S.W.T.
kepada baginda melalui malaikat Jibrail. Peristiwa ini menunjukkan bahawa nabi
Muhammad S.A.W memilih uzlah dengan menjauhkan diri daripada hal-hal dunia
untuk mencari hidayah, ilham dan ketenangan yang hakiki. Baginda beruzlah bukan
dengan niat untuk menghindari kaum kerabat atau masyarakat tetapi baginda
beruzlah adalah untuk menghindari perkara yang jahil pada ketika itu. Baginda
bertafakur dan beribadat untuk menyucikan hati dan diri. Malahan, keluarga
baginda menjadi penyokong penguzlahan baginda. Buktinya, isteri baginda iaitu
Siti Khadijah akan menghantarkan bekalan-bekalan untuk keperluan sepanjang
baginda beruzlah. Oleh yang demikian, ramai golongan ulama' yang mencontohi
amalan uzlah ini untuk menilai dan mencari ketenangan jiwa serta menyucikan
hati. Kebanyakan golongan ini mengambil tindakan untuk mengasingkan diri
adalah untuk memperbaiki peribadi dengan menghisab diri sendiri dalam keadaan sunyi,
tenang dan tanpa gangguan serta jauh daripada hal-hal keduniaan seperti
kemewahan, kesenangan dan perkara-perkara yang melalaikan.
Pola
Atau Jenis-Jenis Uzlah
Menurut analisis oleh Tiusman Nawawy dan
Nurfalah (2011) dalam artikel bertajuk ‘Uzlah menyatakan bahawa dalam kitab
Mi’rajussalikin, telah disebutkan oleh Imam al-Ghazali (1995) bahawa uzlah
mempunyai 2 pola atau jenis iaitu ‘Uzlah
Faridah iaitu uzlah (menghindar) dari segala keburukan dan golongan buruk
yang lain, dan ‘Uzlah Fadilah iaitu
uzlah yang dilakukan untuk mengelakkan daripada segala unsur berlebih-lebihan
dan perkara yang berkait dengannya.
‘Uzlah
Faridah atau menghindar dari segala keburukan dan golongan
buruk yang lain termasuklah dalam konteks uzlah dalam berkawan. Sebagai contoh,
mengasingkan diri atau menghindar daripada sebilangan kawan yang memberi
pengaruh buruk dan membawa kepada perkara-perkara mazmumah merupakan salah satu
‘Uzlah Faridah dengan memilih kawan
yang tertentu. Menurut sabda nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:
“Seseorang itu dikenali berdasarkan
sahabatnya, maka berwaspadalah dan bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat.” (Riwayat Ahmad)
Tambahan lagi dalam firman Allah S.W.T.
yang bermaksud:
“Kecelakaan
besarlah bagiku sekiranya aku (dulu) telah menjadikan si polan itu
rakan akrab. Sesungguhnya dia
telah menyesatkan aku dari Al-Quran ketika al-Quran itu telah datang kepadaku.”
(al-Furqan,
25:28-29)
Allah S.W.T. memperingatkan
hamba-hambanya supaya sentiasa memilih kawan dalam kalangan orang-orang yang soleh dan memberi
kebaikan kepada orang lain agar orang
lain tidak menuju kepada kemusnahan dan jauh dari tuhan akibat salah berkawan.
Maka manusia perlu melakukan ‘Uzlah Faridah
untuk memilih kawan yang dapat memberi manfaat dan kebaikan dunia dan akhirat. Kenyataan
ini dikuatkan lagi dengan firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“(Pada
hari kiamat kelak) orang yang bersahabat saling bermusuhan diantara satu sama lain
kecuali orang-orang yang bertakwa.” (az-Zukhruf, 43:67)
Secara jelasnya, kawan yang membawa kepada kebaikan dan ketaatan
kepada Allah S.W.T merupakan orang yang dituntut untuk berkawan. Kawan yang
paling baik adalah apabila melihat wajahnya orang lain akan mengingati Allah,
mendengar kata-katanya dapat menambahkan
ilmu agama dan melihat gerak-gerinya mengingatkan orang lain kepada
kematian. Ciri-ciri kawan yang seumpama ini yang akan membimbing orang lain
melakukan kebaikan di atas kebaikan yang dia lakukan. Sabda nabi Muhammad S.A.W
yang bermaksud:
“Seseorang itu adalah mengikut agama
temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi
temannya.” (Riwayat Abu Daud)
Sebaliknya, mempunyai kawan yang membawa
kepada kelalaian, kemudaratan dan lebih
banyak mendatangkan kemungkaran daripada kebaikan, maka sebaiknya beruzlah
dengan kawan tersebut. Berdasarkan
kepada isu masyarakat masa kini terutamanya‘Uzlah Faridah,
maka mereka dapat menghindar diri daripada perkara yang tidak bermoral dan
berakhlak ini. Seterusnya, isu keruntuhan akhlak di Malaysia dapat dibendung.
Selain itu, ‘Uzlah Fadilah pula adalah mengasingkan diri daripada melakukan
sesuatu perkara secara berlebih-lebihan. Seseorang itu perlu mengasingkan diri
supaya tidak terjebak daripada perkara-perkara ujub atau riak atau perkara
buruk yang lain dengan membataskan diri daripada pergaulan yang
berlebih-lebihan kerana jika ia berlanjutan dikhuatiri akan membawa kepada
perkara-perkara yang lebih buruk dan
teruk. Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya:
“Ada tiga hal yang dapat membinasakan
diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub
(rasa kagum pada diri sendiri).” (Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi)
‘Uzlah
Fadilah dapat mengajar manusia untuk menahan dan melawan hawa
nafsu daripada terus melakukan kemungkaran. Maka, melalui uzlah manusia itu
dapat menghindari diri daripada fitnah dan permusuhan serta jauh daripada kejahatan
manusia itu sendiri. Apabila beruzlah, seseorang itu mengasingkan diri daripada
manusia lain untuk bertafakur dan bermunajat kepada Allah S.W.T. Menurut
Dr.‘Aidh Abdullah Al-Qarni dalam bukunya Lah Tahzan yang diterangkan dalam artikel
Manfaat Ber’uzlah oleh Qurratulaini (2008) mengemukakan bahawa dengan beruzlah
seseorang itu dapat menghindari diri dari sikap terlalu berlebihan dalam
menjaga penampilan diri dan berbicara. Uzlah juga mengelakkan diri daripada
terpengaruh kepada budaya dan bentuk kehidupan orang lain serta
bermewah-mewahan. Perkara ini boleh membawa kepada perasaan iri hati dan seterusnya
hasad dengki yang akan memudaratkan sesama manusia. Menurut Dr. ‘Aidh lagi,
beruzlah dapat menyelamatkan diri daripada bercerita tentang keburukan diri
sendiri dan orang lain. Jika ia berlebihan, maka ia akan membawa kepada fitnah
atau mengada-gadakan cerita sehingga membuka aib orang lain dan memalukannya.
Perbuatan ini akan merosakkan agama dan akhlak akibat melakukan perkara yang
sia-sia. Oleh itu, ‘Uzlah Fadilah
merupakan jalan yang terbaik bagi mengelakkan diri daripada terjebak ke dalam
fitnah dunia dengan membatasi pergaulan yang berlebih-lebihan.
Selain itu, dalam konteks masyarakat
kini yang semakin melupakan batas-batas dalam pergaulan, mereka seharusnya memahami
makna uzlah dalam kehidupan masa kini terutamanya ‘Uzlah Fadilah supaya tidak berlebih-lebihan dalam pergaulan.
Disebabkan mereka tidak memahami dan mengamalkan kosep ‘Uzlah Fadilah, maka kebanyakan mereka mudah terjebak kepada perbuatan
maksiat dan seterusnya berlaku peningkatan kes-kes keruntuhan moral
di Malaysia.
Konsep
Uzlah Dari Tasawwur Islam
Menurut Hariyono Hr (2013) dalam artikel Nyepi dan Uzlah, antara golongan ulama'
yang menyukai uzlah berbanding bergaul adalah seperti Sufyan Ats-Tsauri,
Ibrahim bin Adham, Dawud At-Tha’iy, Al-Fudhail bin Iyadh, Sulaiman Al-Khawash
dan Basyar Al-Hafi. Menurut kitab Bimbingan Mukmin ringkasan daripada Kitab Ihya’ Ulumuddin’ Al-Ghazali terjemahan Ustaz Johari Yaman dan Ustaz Azhari Hj. Ibrahim (2009), uzlah dari tasawwur kalangan ulama’ ini berpendapat bahawa
uzlah dilakukan untuk menghindari diri dari melakukan kemungkaran dan perbuatan
dosa dengan mengasingkan diri daripada orang ramai. Tujuannya adalah untuk
menghidupkan jiwa dan menyucikan fikiran daripada pengaruh-pengaruh yang dapat
merosakkan fikiran. Mengasingkan diri juga dapat mengelakkan diri dari untuk
tidak melakukan perkara yang cenderung kepada perbuatan terlarang seperti riak,
ghibah dan perkara-perkara maksiat. Oleh itu, bagi golongan ulama’, uzlah mampu
menjadikan fikiran manusia tenang dan luas jangkauannya, membersihkan jiwa,
mententeramkan hati, sentiasa memikirkan kebesaran kuasa Allah S.W.T dan
mensyukuri nikmat. Uzlah juga dapat membersihkan jiwa dari melakukan dosa-dosa
kecil dan dapat menjauhi diri dari mendekati dosa-dosa besar.
Selain itu, dalam artikel Manfaat
Ber’uzlah oleh Qurratulaini (2008) mengemukakan uzlah mengikut tasawur Dr.‘Aidh
Abdullah Al-Qarni dalam bukunya Hakadha Haddathana al-Zaman yang
bermaksud beginilah zaman memotivasikan kita adalah untuk meningkatkan tahap
perhambaan jiwa manusia kepada tuhannya iaitu dengan membaca al-Quran dan
menghayatinya, merenung dan memikirkan perkara yang bermanfaat, berzikir,
menginsafi diri dan bertaubat, mensyukuri nikmat serta memohon perlindungan.
Dengan beruzlah seseorang dapat menjauhi diri dari fitnah, pelbagai bencana
akibat kesilapan dan kecuaian manusia, perbuatan yang tidak matang, lemah
fikiran dan lalai. Perkara-perkara ini jika tidak dijauhi boleh menyebabkan
berlakunya bencana yang membawa kepada pertumpahan darah, perselisihan,
kehilangan harta benda dan merubah keadaan menjadi lebih teruk.
Antara manfaat beruzlah adalah penyucian
secara menyeluruh termasuk diri, fikiran dan perasaan daripada perkara-perkara
mungkar. Uzlah dapat menyebabkan seseorang itu lebih tenang semasa menghadap
tuhan, lebih khusyuk dalam beribadah dan lebih luhur menutur doa. Dengan
beruzlah, seseorang dapat memenangkan hati dan fikiran, memantapkan keimanan
dan ketakwaan serta rasa syukur kepada pencipta alam. Fikiran yang buntu dan
celaru juga jadi tenang dan penuh ilham.
Namun begitu, menurut Dr.H.Harapandi
Dahri, M.Ag (2013) dalam artikel Kritik dan Relevansi Uzlah Di Zaman Moden
menyatakan bahawa konsep uzlah juga telah dikritik oleh sesetengah para ulama’ antaranya
Sa’id bin al-Musayyab, al-Sya’bi, Hisyam bin ‘Urwah dan Syuraik bin Abdillah.
Golongan ini menyatakan bahawa amalan uzlah tidak sesuai dengan ajaran Islam kerana
Islam menggalakkan pergaulan sesama manusia dalam bentuk hubungan persaudaraan.
Jika amalan uzlah dilakukan maka manusia yang terbentuk adalah manusia yang
suka mengasingkan diri dan menjauhi pergaulan. Oleh itu, ilmu dan dakwah tidak
dapat disebarkan. Sabda nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:
“Barangsiapa yang boleh memberi manfaat
kepada saudaranya, maka hendaklah ia melakukannya.”
Golongan ini lebih menggalakkan
pergaulan dan menjalinkan hubungan persaudaraan untuk tujuan tolong-menolong
dalam menjaga kebajikan dan ketaqwaan kepada Allah S.W.T iaitu saling
mengingati, memberi nasihat dan memberi tunjuk ajar. Golongan ini juga berpegang
kepada sabda nabi Muhammad S.A.W yang melarang manusia untuk menghindari dari
bergaul sesama manusia. Dengan kata lain, manusia itu perlu menjaga hubungannya
dengan manusia iaitu Hablumminannas
selain dari menjaga hubungan dengan Allah S.W.T ataupun Hablumminallah.
Tambahan maklumat berdasarkan artikel
yang sama menyatakan bahawa menurut
Hujjat al-Islam Imam al-Ghazali dalam Ihya’
‘Ulumiddin dan Abu Qudamah (dalam kitab Mukhtasar Minhaj al-Qashidin),
mengatakan beberapa aspek negatif dalam beruzlah. Antaranya adalah orang yang
melakukan uzlah tidak dapat terlibat dalam proses belajar dan mengajar.
Pengasingan diri daripada masyarakat sekeliling menyebabkan orang yang beruzlah
tidak dapat belajar daripada orang lain dan mengajar kepada orang lain. Walaubagaimanapun,
proses pembelajaran boleh berlaku semasa beruzlah namun ia hanya melibatkan
pembelajaran dengan alam sekeliling dan bukan daripada interaksi sesama
manusia. Jadi, proses pembelajaran ini tidak akan difahami oleh orang lain
selain daripada dirinya sendiri.
Selain itu, beruzlah menyebabkan
seseorang itu tidak dapat mengambil dan memberi manfaat kepada orang lain.
Manfaat daripada beruzlah hanya dapat dirasai oleh individu tersebut kerana
mereka bermunajat kepada Allah untuk mencari ketenangan hati dan fikirannya. Ia
sama sekali tidak melibatkan orang lain dan sekeliling. Walaupun hatinya tenang
tetapi ia tidak akan membawa ketenangan kepada orang lain. Maka, manfaat uzlah
tidak tersebar kepada orang lain sedangkan dalam Islam manusia itu dituntut
untuk saling memberi kebaikan sesama manusia. Sebagaimana sabda nabi Muhammad
S.A.W yang bermaksud:
“Sebaik-baik manusia diantara kalian
adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.”
Uzlah juga dianggap tidak dapat melatih
diri sendiri dan membimbing orang lain serta tidak dapat merasakan erti
tawadhu’. Orang yang melakukan uzlah akan menyerah diri sepenuhnya kepada Allah
S.W.T tanpa memikirkan hal-hal lain. Maka, perhubungan dengan orang lain atau
sesama manusia adalah terbatas dan terputus semasa beruzlah. Akibatnya,
penyebaran pengetahuan, perkongsian ilmu dan sifat bantu-membantu sesama
manusia menjadi terhad. Tawadhu’ atau rasa rendah diri, tenang dan berusaha
menjauhi perbuatan takabbur (sombong) sesama manusia tidak dapat diwujudkan
jika manusia itu sendiri tidak berinteraksi sesama mereka. Sebagai contoh tiada
pergaulan bersama, tiada perkongsian dan pemberian serta tiada komunikasi dalam
berukhuwah. Maka, sifat tawadhu’ itu tidak dapat dirasai dan dinikmati atau
mungkin sifat takabbur itu telah wujud tanpa disedari. Iyadh bin Himar ra.
berkata, sabda nabi Muhammad S.A.W bermaksud:
“Bertawadhu’lah hingga seseorang tidak
menyombongkan diri terhadap lainnya dan seseorang tidak menganiaya terhadap
lainnya.” (Riwayat Muslim)
Walaupun begitu, kritikan ini ditujukan
kepada orang yang berlebih-lebihan (ghalath) dalam uzlah sehingga tidak
mempedulikan keadaan sekeliling dan orang lain. Secara keseluruhannya, punca
utama uzlah dikritik adalah disebabkan tiada komunikasi dan interaksi sesama
manusia semasa beruzlah. Matlamat asal uzlah adalah menyucikan diri dan hati
serta mencari ketenangan dengan mengasingkan diri. Tetapi jika ia dilakukan
secara berlebihan sehingga menimbulkan rasa takabbur dalam diri seseorang serta
mengabaikan hubungan sesama manusia (Hablumminannas),
maka matlamat asal uzlah telah tersasar. Sesungguhnya, hubungan dengan Allah
penting untuk dijaga, begitu juga hubungan antara manusia dengan manusia kerana
umat Islam sekalian adalah bersaudara sebagaimana firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Orang-orang beriman itu sesungguhnya
bersaudara. Kerana itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua
saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah S.W.T., supaya kamu mendapat rahmat.”
Menyingkap sirah nabi Muhammad S.A.W
yang beruzlah di Gua Hira’, tujuan utamanya adalah untuk mencari ketenangan dan
petunjuk dari tuhan sebelum baginda diutuskan menjadi rasul. Baginda juga
beribadat dengan cara bertafakkur kepada tuhan. Maka, uzlah yang sebenar adalah
berniat untuk menjauhi manusia yang membawa kepada kejahatan dan mendekatkan
diri mengingati Allah S.W.T. dengan hati yang penuh tawadhu’ memohon
pengampunan. Uzlah dilakukan dengan bertafakkur dengan segala nikmat dan
anugerah yang diberikan, merenung setiap keagungan dan kebesaran ciptaan-Nya di
semesta alam serta perbanyakan zikir yang merupakan perantaraan antara hati
dengan lidah dalam mengingati Allah S.W.T. Maka, itu adalah uzlah sebenar dalam
menyucikan diri, hati dan fikiran. Menurut Imam al-Sathibi di dalam Kitabnya
Al-Mumabhikat yang dinyatakan daripada artikel Yakinlah pada Allah, Beruzlah
kuncinya oleh Wan al-Jarumy (2010), terdapat dua golongan muslimin iaitu
muslimin awam dan muslimin yang tertentu. Muslimin awam adalah muslimin yang
melakukan segala suruhan Allah kerana keislamannya. Manakala muslimin yang
tertentu pula adalah muslimin yang melaksanakan suruhan Allah S.W.T kerana
dorongan untuk melakukannya dengan memahami apa yang dilakukannya. Dalam
konteks uzlah, lakukan uzlah sebagai seorang muslimin tertentu dengan niat
beruzlah untuk medapatkan keredhaan Allah S.W.T dan menjadi muslimin yang memberi
kebaikan kepada orang lain.
KESIMPULAN
Berdasarkan perbincangan dalam artikel
ini, dapat disimpulkan bahawa uzlah itu dituntut dalam Islam kerana nabi
Muhammad S.A.W. juga beruzlah untuk menenangkan fikiran dan mencari petunjuk. Uzlah
juga dapat memberi kebaikan kepada orang lain jika proses pembelajaran yang
diperolehi oleh seseorang yang beruzlah itu dikongsi sebagai tarbiyah untuk
dirinya dan orang lain. Namun, beruzlah bukan bermaksud meninggalkan terus
perkara-perkara dunia dan tidak mempedulikan orang lain seperti keluarga dan
masyarakat sekeliling. Bersederhana dalam setiap tindakan supaya tidak
menimbulkan keburukan. Uzlah bukan bersifat selamanya tetapi hanya dalam
tertentu atau sementara. Beruzlah secara berlebihan sehingga membawa kepada
keburukan maka itulah perkara yang dikhuatiri oleh sebahagian para ulama. Oleh
itu, uzlah itu bukan ditegah tetapi dituntut mengikut syariat-syariat Islam
kerana uzlah adalah sebagai Tazkiyatul
Nafs (penyucian jiwa) dan bukan pengasingan diri semata-mata. Tambahan
lagi, beruzlah itu untuk mengelakkan kemungkaran dan menjauhi keburukan untuk
menjadi seseorang yang lebih baik.
BIBLIOGRAFI
Al-Jurjani, &
Syarif Ali Muhammad. (1983). Kitab al-Ta’rifat. Beirut: Dar al-Kutub
al-Ilmiyah. Diambil daripada http://verstehn.wordpress.com/2011/04/17/uzlah/
Abdul Mu’thi Sutarman. (2012, Januari 31). Pengertian Salaf Secara Istilah. Diambil daripada
http://ilmucahayakehidupan.wordpress.com/2012/01/31/pengertian-salaf-secara-istilah/
Amiene Rev. (2009, Januari 21). Persahabatan Menurut Al Hadis dan Al
Quran. Diambil daripada http://dukeamienerev.blogspot.com/2009/01/hadis-ayat-quran-kawan-persahabatan.html
Faiz
As-Syirazi. (2013). Uzlah: Tinjauan Dari Perspektif Ulama dan Intelektual
Haraki. Diambil daripada http://faizassyirazi.blogspot.com/2013/05/uzlah-tinjauan-dari-perspektif-ulama.html
Dewi
Yana. (2009, Jun 9). Tawadhu’(rendah hati). Diambil daripada http://jalandakwahbersama.wordpress.com/2009/06/09/tawadhu-rendah-hati/
Harapandi Dahri. (2013, Januari 11). Kritik dan Relevansi Uzlah Di Zaman Modern. Diambil daripada
http://sang-salik.blogspot.com/2013/01/kritik-dan-relevansi-uzlah-di-zaman.html
Humasunjani.
(2013, Julai 17). Kewajiban
Manusia Menjalin Silaturahim (Hablumminannas) oleh Dr. H Toto Saputra, Ir., MM.
Diambil daripada http://www.unjani.ac.id/berita-260-kewajiban-manusia-menjalin-silaturahim-hablumminannas--oleh-dr-h-toto-saputra-ir-mm-.html
Hariyono Hr. (2013). Nyepi dan Uzlah. Diambil
daripada http://filsafat.kompasiana.com/2013/03/12/nyepi-dan-uzlah-542019.html
Imam Al Gazali - Keharusan 'Uzlah dan
Khalwah. (n.d.). Dalam Kitab Mi'raj as-Salikin, Imam Al Gazali. Diambil
daripada http://www.alfalah2.sch.id/index.php/en/artikel/121-test-feed/510-imam-al-gazali-keharusan-uzlah-dan-khalwah.html
Imam al-Ghazali. (2009). Kitab Bimbingan Mukmin. Ringkasan Ihya' Ulumuddin. Terjemahan Johari Yaman dan Azhari Haji Ibrahim. Kuala Lumpur: Nadi Minda Resources.
Imam al-Ghazali. (2009). Kitab Bimbingan Mukmin. Ringkasan Ihya' Ulumuddin. Terjemahan Johari Yaman dan Azhari Haji Ibrahim. Kuala Lumpur: Nadi Minda Resources.
Kitab Uzlah (menyendiri) dan Pergaulan –
Pengenalan. (2011). Diambil daripada http://ibadurrahman99.wordpress.com/2011/10/03/kitab-uzlah-menyendiri-dan-pergaulan/
Mashadi. (2011, Julai 14). Dampak Buruk Akibat Uzlah : Buta Terhadap Kadar Kemampuan Pribadi.
Diambil daripada http://www.eramuslim.com/manhaj-dakwah/gagalnya-dakwah/dampak-buruk-akibat-uzlah-buta-terhadap-kadar-kemampuan-pribadi.htm
Muhammad Abdullah Darraz. (1991). Dustur al-Akhlaq fi
al-Quran. Beirut: Muassasah al-Risalah. Diambil daripada http://verstehn.wordpress.com/2011/04/17/uzlah/
Manhaj Salafy. (n.d.).
Sumber asal : Hakikat Dakwah Salafiyah oleh Al Ustadz Abu Muhammad Dzulqarnain.
Diambil daripada http://tabayyun.wordpress.com/manhaj-salafy/
Mustafa as-Syibaie. (n.d.). Sirah Nabi
Muhammad S.A.W. Pengajaran dan Pedoman. Diambil daripada http://www.academia.edu/4904140/SIRAH_NABI
Nawawi Subandi. ( 2008, Februari 13). Manhaj/Prinsip Generasi Awal
(Salafus Soleh) Dalam Mengambil Aqidah, Ibadah, dan Agama. Diambil daripada http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com/2008/02/044-kepentingan-mengikut-prinsipmanhaj.html
Qurratul Aini. (2008, Ogos 2). Manfaat
Ber’uzlah. Diambil daripada http://qurratulaini.wordpress.com/2008/08/02/manfaat-beruzlah/
Sirah Dan Sejarah Nabi Muhammad S.A.W. (n.d.).
Diambil daripada http://cahayapurnama.com/sirah-dan-sejarah-nabi-muhammad-s-a-w/
Tiusman
Nawawy, & Nurfalah. (2011, April 17). Analisis ‘Uzlah|Verstehn (analisis). Biografi: kesendrian. Diambil daripada http://verstehn.wordpress.com/2011/04/17/uzlah/
Uzlah Orang Biasa. (2011, April
11). Diambil daripada http://salman-room.blogspot.com/2011/03/uzlahkan-hatimu.html
Uzlah menurut Dr
Wahbah Az-Zuhaili. (n.d.). Diambil daripada http://nurulwatoni.tripod.com/UZLAH.htm
Wan al-Jarumy. (2010). Artikel Yakinlah pada Allah,
Beruzlah kuncinya. Diambil daripada http://al-jarumi.blogspot.com/2010/04/yakinlah-pada-allah-beruzlah-kuncinya.html
Zahar. (2010). Uzlah (Menyendiri). Diambil daripada http://rijalunsodaqu.wordpress.com/2010/04/03/uzlah-bersendiri/
No comments:
Post a Comment